WEBEVIZE
  • WEBY A ESHOPY
  • Blog
  • Kontakt

Blog Webevize

​Přiveďte na svět novou webovou prezentaci

Co kdyby vaše fotky na webu měly styl a šmrnc?

24/1/2018

Comments

 
úvodní obrázek
Jedním z nejdůležitějších obsahových prvků webové stránky jsou fotografie. Faktem je, že vizuální vjemy tvoří u lidí 90 % všech informací, které přicházejí do našeho mozku. Neopakujte chyby začátečníků a naučte se docílit, aby vaše fotky magneticky přitahovaly návštěvníky.
​
Fotografie jsou téměř nejdůležitějším obsahovým prvkem každé webové stránky. Zopakuji to ještě jednou: Vizuální vjemy lidí tvoří 90 % všech informací přicházejících do našeho mozku. To je síla, co?
Aby web pro návštěvníky byl skutečně přitažlivý, věnujte velikou pozornost pečlivému výběru fotek, obrázků a ikonek. ​(Současně ovšem mějte na paměti, že výtvarně úžasná stránka sama o sobě dlouho neudrží návštěvníka na webu, pokud tam chybí kvalitní obsah.)

Článek je nejen pro vás, kteří tvoříte vlastní stránky, ale také pro vašeho fotografa, který zatím posbíral jen málo zkušeností s focením na web. Nechci učit fotografy fotit. Technice focení detailně nerozumím a není to smyslem dnešního příspěvku. Podíváme se na focení z jiného úhlu. Z pohledu návrháře webů.

usměvavý byznysmen telefonuje
Zapomeňte na fotobanky
Používáte obrázky z fotobanky? Nedělejte to. Vážně ne. Všichni ti  “chlapíci v oblecích se zářivým úsměvem” spolehlivě zabijou vaši úvodní stránku. Lidé jsou přesyceni nepřirozeně “dokonalými” katalogovými snímky z nejrůznějších obrazových knihoven. Mnohem lépe fungují vlastní, původní a originální fotky.
Máte restauraci? Nafoťte si vlastní jídelníček.  Jste majitelkou kadeřnického salónu nebo provozovatelem tetovacího studia? Rozhodně na web vyvěste fotky vašich prostor, snímky vašich kreací nebo zákazníků.
⟵​ Ne, opravdu podobné snímky nepoužívejte. Co kdybyste byli na fotce raději vy?
​
Výběr fotografa
Focení pro webové stránky je specifické a vyžaduje součinnost s designerem webu. Má jasná pravidla a profesionální fotograf je zpravidla zná. Ne každý ale může zaplatit několik tisíc korun za skvělé fotky na web od zkušeného fotografa. Co pak? Zamyslete se, kdo z vašich přátel rád fotí. Oslovte ho s promyšleným plánem a uvidíte, že vaši výzvu (za rozumných podmínek) rád přijme. :)
​
Pečlivě se připravte
Tušili jste, že úspěch skvělých fotek závisí z větší části právě na vás? Fotograf zvládne technické věci, tedy zaznamená realitu, kterou sami vymyslíte a připravíte. A třeba vám pomůže doladit nápad nebo přidá vlastní inspiraci. Ale přesné zadání pro fotografa – to je především na vás. Co budete fotit? Kde to budete fotit? Jak to budete fotit? Odpovědi na tyto otázky jsou pro autora snímků zcela zásadní. On je za vás nevymyslí. Nechtějte po ledničce, aby vám upekla kachnu. Přípravě focení proto věnujte velkou pozornost. To je váš hlavní úkol.
​
Ujasněte si cíl a smysl focení
Monika je lektorkou jógy a plánuje nové webové stránky. Pojďme společně s Monikou projít všechny fáze přípravy a focení od prvního nápadu až po hotové snímky. Popsaný scénář můžete s variacemi libovolně aplikovat na jakýkoliv jiný obor nebo zaměření vašich stránek. Postupujte obdobně, ať už jste řemeslník, který nabízí své služby, finanční poradce nebo autor online kurzů angličtiny.

Ukážeme si konkrétní příklady a dozvíte se, jakých chyb byste se měli vyvarovat. Dáme se do toho zgruntu a necháme nafotit kompletní obrazovou výbavu pro mikro web (malý web v rozsahu několika stránek).

Rozdělte si snímky podle typu
Co tvoří základní foto výbavu webu? Toto jsou 4 základní typy fotografií pro web:

  • úvodní fotka (hero image)
  • fotografie na pozadí (background image)
  • fotky produktů nebo služeb
  • fotky ilustrační
    ​
Úvodní fotka...
...vítá návštěvníka. Bývá obvykle to první, co lidé na vašem webu vidí. Na úvodní fotce by měli být lidé, případně zvířata. S trochou fantazie to jde, i v když se vaše stránky věnují třeba prodeji platebních terminálů.

  • Oči. Lidé se dívají objektu na fotce do očí. Oči proto musí být zřetelné a jasně viditelné. Dejte pozor, aby nebyly ve stínu. Snímek s jasnýma očima je mnohem účinnější, než tvář v tmavých slunečních brýlích.
  • Tvář. Stejně jako oči, je tvář zajímavější, než celá postava.
  • Dejte do toho akci. Diváci milují akční fotky lidí nebo zvířat. Vdechněte snímku život zajímavým (hlavně přirozeným) gestem nebo vtipným výrazem.
jóga pozice objekt na střed
Úvodní fotka by mohla třeba vypadat takto. Že nevidíme oči? Že je tam celá postava? Není to důležité. Cítíte tu dynamiku? Taky vás uchvacuje čistota pozadí? Ano, je to působivé.
​
Co když potřebujeme k úvodnímu obrázku přidat text? Umístěte focený objekt na stranu.
  • rozhodněte se, zda text bude napravo nebo nalevo, fotograf přizpůsobí kompozici snímku vašemu záměru
  • objekt by měl vždy směřovat dovnitř snímku
  • volte neutrální pozadí v prostoru pro text
jóga pozice objekt vlevo
jóga pozice objekt vpravo
Všimněte si, že pozadí v prostoru pro text není rušivé.
​
Fotka na pozadí webu
Chcete odlišit nebo zvýraznit text na stránce? Přidejte pod text zajímavé foto pozadí. Jak na to?
  • vybírejte téma fotky v souladu se zaměřením webu
  • volte vhodné rekvizity, které souvisí s vašimi stránkami
  • pamatujte, že na snímku budete potřebovat dostatek prostoru pro text
  • objekty umístěte na okraje fotografie a střed ponechte volný pro textové pole
fotka na pozadí webu
Ukázka fotky na pozadí webu. Jakou rekvizitu bychom ještě mohli použít? Například ručník.
​

Produktové fotografie
To je obsáhlá kapitola, která by zasloužila samostatný příspěvek. Lektorka jógy zatím žádné produkty nenabízí, proto jen několik obecných tipů:
  • Nabídněte co největší produkt. Na produktové fotografii má být pouze objekt vašeho zájmu. Doporučuji světlé, jednobarevné pozadí. Zkuste se při focení k produktu co nejvíce přiblížit. Nepoužívejte efekty nebo speciální objektivy, ať produkt vypadá co nejvěrněji. Výsledný snímek ořízněte.
  • Ukažte produkt v nejlepším světle. Lidé si nekoupí výrobek, který nevidí. Produkt co nejlépe nasviťte měkkým rozptýleným světlem. Dejte ale pozor na odlesky. Nenabízejte na webu nerezovou nádobu, ve které vidíte fotografa a zázemí ateliéru jako v zrcadle.
  • Dejte divákovi více pohledů. Vyfoťte produkt z několika stran, z různých úhlů. Zákazníci chtějí co nejvíce informací.
    ​
Vyberte vhodné prostředí
Kde budeme fotit? V parku? V tělocvičně? Protože Monika pořádá lekce jógy v tělocvičně, bude lepší fotit přímo tam. Sepište si všechny fotky, které potřebujete, a rozdělte je do 3 skupin podle prostředí. Seznam fotek rozdělte podle prostředí. Připište, o jaký typ snímku se jedná (úvodní, pozadí, ilustrační…)

  • exteriér (v parku, ve městě, v lese….)
  • interiér (tělocvična, obchod, dílna, kancelář…)
  • ateliér (pro focení lidí nebo produktů)
foto celek v tělocvičně z nadhledu
Kompozice z nadhledu je zajímavější, než fotka v úrovni očí.
​

Navrhněte rekvizity a kostýmy
Vždy zvolte oblečení odpovídající zaměření webu. Lektorka jógy patrně nebude oblečena do večerních šatů na ples. Finanční poradce bude působit důvěryhodněji na fotkách ve společenském oblečení, než v mikině s obrázkem mimozemšťana a v kšiltovce. Důležitý je i výběr barev. Máte představu o barevné škále, kterou hodláte na webu použít? Řekněme, že vaše webové barvy jsou zelená a fialová. Zkuste sladit barvy a odstíny kostýmu s těmi webovými.

Sepište si seznam rekvizit, které budete potřebovat. V našem případě to bude podložka (ne červená, protože tato barva na webu není), sluchátka, sportovní obuv, lahve s neperlivou vodou, zelená jablíčka (viz. foto pozadí výše).

foto ilustrační rekvizity
foto ilustrační na blog
Ukázka focení rekvizit. Podobné fotky se skvěle hodí například k článku na blogu.
​

Připravte si časový plán
Prohlédněte si seznam fotek, které chcete pořídit. Máte je rozdělené do tří skupin podle prostředí? Výborně. Teď vám prozradím, jakou chybu lidé často dělají. Potřebují 10 fotek a vyhradí si k tomu řekněme 2 hodiny času. Jaký bude výsledek? Profík se jim vysměje do očí a takovou zakázku odmítne. Fotograf – vášnivý amatér – bude aranžovat a cvakat snímky do roztrhání těla. Jenže fotky budou k ničemu. Focení chce čas.
​
Pamatujte, 1 fotka = 1 hodina. Vezměte si dostatek času a pro každý snímek si rezervujte hodinu času. Pokud pro vás bude fotky připravovat známý a řekne vám, že to zvládne rychleji, přesto si nechte pro každý snímek nejméně 30 minut času.

Inspirujte se
Vraťme se k fotkám pro webové stránky Moniky. Prohlédněte si podobně zaměřené weby a vyberte si, co se vám líbí. Navštivte sociální síť Pinterest, která je zdrojem nekonečné inspirace k tématům, na které si jen vzpomenete.  

Tady jsou další tipy, jaké fotky by mohly skvěle fungovat na stránkách lektorky jógy:
ukázka barevná jednota
ukázka poloha více lidí
jóga ukázka polohy
Co mají tyto 3 snímky společného? Interiér, lidé, akce, barvy, vhodný úhel pohledu.
​

ukázka exteriér detail
ukázka exteriér tvář
Exteriér, světlo, detail, rozostřené pozadí.
​

sestavy a pozice jógy
Focení sestavy a pozic jógy je náročná ateliérová práce.
Svěřte ji odborníkovi a počítejte s tím, že focení může trvat klidně celý den.


kočka cvičí jógu
Na webu lektorky jógy má své místo i tento snímek. Proč? Humor a vtip je vzácným kořením webových stránek.
​
Rekapitulace závěrem
  1. Vyberte si fotografa a proberte váš záměr
    Fotky na web jógy mi nafotí sestřenice Petra.
  2. Rozdělte si snímky podle typu
    4 fotky – 2x úvodní foto, abych měla varianty + 1x foto na pozadí + 1x foto s účastníky lekce jógy
  3. Vyberte vhodné prostředí
    Budeme fotit v tělocvičně základní školy. Nezapomenout klíče!
  4. Navrhněte rekvizity a kostýmy
    Tmavě modré kalhoty na jógu + triko, světle modrá podložka, zelená podložka, kyselá zelená jablka (koupit!), sluchátka od telefonu, lahev neperlivé vody (sundat etiketu!), nové nepožité tenisky (snad dorazí včas zásilka z ebay)
  5. Připravte si časový plán
    12:00 – 14:00  úvodní fotka, různé verze,  pohled (vyzkoušet nadhled z balkónu)
    14:00 – 15:00  focení lekce jógy
    ​15:00 – 16:00    focení rekvizit na podložce

Děkuji Monice Jarmarové za velkou inspiraci k napsání článku. :)
​Děkuji fotografovi 
Tomáši Pěknému za odborný dohled.

Nevíte si rady s focením na web? Chcete doporučit skvělé fotografy? Ozvěte se na david@webevize.cz

Zdroj: ukázky fotografií – Shutterstock​
Comments

    Vytvořte si svůj web

    Začněte zdarma

    Sledujte nás

    Blog píše

    Autor David Kaplan
    David z Webevize
    ​david@webevize.cz

    Témata

    All
    Freebies
    Infografiky
    Novinky

    RSS Feed
Služby

​Návrh webu
Online vizitka
Domény
Soukromé registrace
E-maily na doméně
Aplikace na web
Webevize

​Blog
WorkSpace
​Nápověda
Press Kit
​Webevize Star
O nás

Kontakt
David z Webevize
​GDPR
Logo Webevize
Online nástroje pro online podnikání
​Webové stránky, e-shopy


​​​©   2023  Webevize        Podmínky       Soukromí       ●  Stav systémů
Aktualizace
  • WEBY A ESHOPY
  • Blog
  • Kontakt